آداب و رسوم ماه رمضان در پایتخت وحدت ایران؛ از سحرخوانی سیستان تا عید کوچک بلوچستان + فیلم
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۱۴۹۴
ماه مبارک رمضان در سیستان و بلوچستان با توجه به آداب و رسوم خاص مردم دارای شور و حال ویژه ای است که میتوان گفت رسومات این ماه در این منطقه با غنای فرهنگی والا دارای سابقه ای طولانی است که با وجود گذشت سالیان زیاد، همچنان در میان مردم زنده مانده است. ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۵ استانها سیستان و بلوچستان نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، رمضان، ماه میهمانی خدا، ماه رقابت مردم برای کمک، بخشش و انعام است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مردم سیستان و بلوچستان بر این باورند که رعایت آداب و اعتقاداتشان در ماه مبارک رمضان سبب حفظ هویت فرهنگی و تاریخی آنها میشود از این رو میتوان از غبارروبی مساجد، اهدای اقلام مورد نیاز مساجد، کمک به نیازمندان، سحر خوانی در رمضان، آیین رمضونیکه، برپایی نشستهای مذهبی، دوره های قرآن به عنوان مراسمات مرسوم ماه مبارک رمضان در میان مردم منطقه سیستان و بلوچستان نام برد.
آماده سازی مساجد برای پذیرایی از مهمانان خدا
غباروبی از مساجد یکی از آداب مردم در منطقه سیستان و بلوچستان است از این رو پیر و جوان برای پاکیزگی مساجد در کنار یکدیگر تلاش میکنند تا با پاکی به استقبال رمضان بروند. بعد از نظافت مساجد و زدودن گرد و غبار از در و پنجره مساجد زنان برای خوشبو کردن مساجد ماده مشک روشن می کنند و مردان نیز با نصب چادر و تفکیک مکان زنان و مردان زمینه حضور زنان را برای بهره مندی از فضائل این ماه فراهم میکنند.
سحر خوانی
سحر خوانی مراسمی قدیمی است که ریشه در تاریخ سیستان دارد به این شکل که مردم منطقه سیستان از دیر باز به دلیل اینکه در آن زمان امکاناتی برای بیدار شدن افراد در زمان مشخص برای سحر وجود نداشت عده ای که زودتر بیدار میشدند برای اینکه دوستان، آشنایان و همسایگان خود را برای نماز و عبادت بیدار کنند فانوس به دست با دهل زدن و سحری خوانی از کوچهها عبور میکردند و فرارسیدن سحر را به یکدیگر اطلاع میدادند؛ در بلوچستان نیز این رسم مرسوم بوده به طوریکه شخصی در زمان سحر مسئولیت دهل زدن را در سه مرحله ابتدا بیدار کردن مردم سپس هشدار برای بیدار کردن افرادی که خواب مانده اند و در نهایت برای یادآوری زمان اذان بر عهده داشت. همچنین برخی از بزرگان و ریش سفیدان منطقه بلوچستان نیز با رفتن بر روی بامها نوای اُو مُسُلٌمَنان پاد آیت، پاد آیت به معنای ای مسلمانان بیدار شوید، بیدار شوید را سر میدادند تا کسی در هنگام سحر از عبادت باز نماند.
رمضونیکه یا رمضوالله
آیین رمضونیکه از 13ماه مبارک رمضان آغاز میشود و تا شب قبل از ضربت خوردن حضرت علی (ع) ادامه دارد به این ترتیب که گروهی از مردم با خواندن اشعاری خاص به پیروی از امام علی(ع) و کمک به مستمندان و یتیمان در هنگام افطار به درب خانههای مردم میروند و اقدام به جمع آوری کمکهای مردمی از جمله گندم، آرد، خرما، نان، پول و ...میکنند.
زمانی که مراسم رمضونیکه انجام میشود اگر صاحبخانه توان مالی برای کمک نداشته باشدکاسه آبی به نشانه روشنایی روی گروه رمضان خوان می پاشد تا خداوند همواره روشنایی و شادی را به آنها هدیه کند.گروه رمضان خوان پس از پایان این آیین در محلی تجمع و کمکهای اهدایی مردم را بین مستمندان و نیازمندان محله خودشان تقسیم میکنند.
سنت «آرَک و بَرَک»
مردم سیستان با پختن غذاهای محلی و توزیع آن بین مستمندان به استقبال این ماه می روند، در این ایام استفاده از غذاهای آب دار منطقه از جمله آبگوشت محلی و کشک زرد سیستانی در موقع افطار به اوج خود میرسد. «آرَک و بَرَک» یعنی آوردن و بردن یکی از سنت های قدیمی و پسندیده مردم سیستان در گذشته بوده به این معنی که از هر اجاقی که دود بلند شود و تا هر شعاعی که دود برود، خانواده ها مقیداند هر کس یک کاسه ای از غذا را برای دیگران ببرد. بسیاری از خانوادهها به خویشاوندان خود، پدر و مادر، همسایه ها و افراد فقیر و مسکین در قالب غذای نذری کمک میکردند البته این سنت هنوز هم با پخش نذریهایی مانند شله زرد، نان برک یا شیربرنج ادامه دارد. اهالی هر محله پیش از اذان مغرب در حد توان خود مواد غذایی را که در خانه تهیه کرده اند به مسجد میبرند تا پس از اقامه نماز مغرب همراه با دیگر روزه داران افطار کنند.
آداب و رسوم ماه رمضان اصفهانیها| از سحرخوانی در میمه تا تامین غذای روزهداران+ تصاویرمناجات خوانی حاج منصور ارضی در شب اول ماه رمضان 98 + فیلم30 شب با شهدا در شب های ماه رمضاننماز تراویح
در بلوچستان نیز همانند منطقه سیستان و دیگر نقاط کشور آداب بسیاری در ماه رمضان مرسوم است، مردمان بلوچ از ابتدای ماه رمضان پس از نماز عشاء نماز بیست رکعته تراویح را پشت سر یکی از حافظان قرآن کریم می خوانند، هر شب در نماز تراویح یک تا 2 جزء قرآن خوانده میشود و پس از آن امام جماعت به سخنرانی میپردازد. هرکدام از مساجد که حافظ قرآن توانسته با قرائت قرآن در بیست رکعت نماز های تراویح یک تا دو جزء از قرآن را قرائت کند میتواند در شب نوزدهم در مسجد ختم قرآن را برگزار کند.
تباهگ غذای ماه رمضانی قوم بلوچ
تباهگ مخلوطی از برنج و گوشت خشک شده است که طرفداران زیادی در میان قوم بلوچ و حتی غیر بلوچ های منطقه دارد؛ تهیه این گوشت یک هفته تا 10 روز طول میکشد به همین دلیل از نیمه دوم شعبان مردم بلوچ در صدد تهیه آن بر میآیند. تباهگ گوشتهایی با لایه های نازک و ورقه های ظریف پهن است که به دست آشپزان ماهر تهیه و سپس با پودر انار ترش، آب لیمو و نمک طعم دار شده و در فضایی باز بر روی بند یا طنابی در مجاورت تابش آفتاب آویزان میشود این نوع گوشت بعد از خشک شدن جمع آوری و در کیسههای پارچهای برای مصرف در طول ماه مبارک رمضان قرار داده میشود.
معمولاً کسانی که قادر به تهیه تباهگ نیستند در ماه رمضان بیشتر از غذای پرچربی مانند بت ماش که از موادی مانند برنج، روغن، ماش و افزودنیهای معطر تهیه میشود استفاده میکنند.
شبهای قدر
مردم در شب های 19، 21 و 23 رمضان از شب ضربت خوردن تا شهادت امام علی (ع) تا نزدیک اذان صبح به دعا و عبادت مشغول می شوند و ضمن برگزاری مراسم احیا به دعا، نیایش و عزاداری میپردازند. شبهای قدر در بین مردمان بلوچ تفاوت اندکی با دیگران دارد به این ترتیب که زنان بلوچ به صورت انفرادی در خانهها و مردان در مساجد به عبادت و تلاوت قرآن می پردازند، مردان خانواده سعی میکنند فرزندانشان را همراه خود به مساجد ببرند تا فرزندانشان از سخنان مولوی درباره فضیلت این ماه مبارک و احیا و زنده داری شب های قدر است بهره مند شوند. در برخی مساجد شب 21 و در برخی مساجد شب های 23، 25، 27 و یا 29 رمضان مراسم ختم قرآن انجام میشود.
عید فطر عید کوچک اهل تسنن
عید سعید فطر یکی از مهم ترین اعیاد اهل تسنن بعد از عید سعید قربان است که به نام عید کوچک در بین اهل تسنن رواج دارد. دوخت لباسهای سوزن دوزی توسط زنان بلوچ و تهیه لباس نو مردانه و بچه گانه برای برپا داشتن عید یکی دیگر از برنامههایی که توسط اهل سنت این استان در ماه رمضان انجام می شود و اگر خانواده ای توان خرید لباس نو را نداشته باشند، بزرگان طایفه یا محله آن را تهیه و در اختیار نیازمندان قرار میدهند. در روز عید مردان با پوشیدن لباس نو برای اقامه نماز عید به نزدیک ترین عیدگاههای محل سکونت خود میروند. این عید در میان اهل تسنن به مدت 3 روز برگزار میشود و روزه داران به دید و بازدید یکدیگر میروند و به شادمانی میپردازند.
انتهای پیام/
R7843/P/S6,65/CT6منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۱۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پژوهش بدون اجرا هیچ فایدهای به حال مردم ندارد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: رشتههایی که در دانشگاهها تدریس میشوند باید متناسب با نیازهای استان بومیسازی شوند تا افراد پس از فراغت از تحصیل بتوانند صدها شغل ایجاد کنند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمد کرمی در نشست با جمعی از مدیران استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: صف و ستاد باید دو مجموعه هماهنگ باشد و تمام تلاش ستاد باید برای پویایی صف بهکارگیری شود.
وی افزود: اگر ستاد اهل پویایی و نوآوری بود؛ قطعاً این ویژگی متوجه صف نیز میشود اگر این پویایی و نوآوری در مجموعهای وجود نداشته باشد قطعاً آن مجموعه محکوم به روزمرگی است.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش مردم در تکمیل عملیات آبرسانی به روستاها خاطرنشان کرد: باید با راهبری درست از توان مردم استفاده کرد چرا که مردم خواهان پیشرفت و توسعه منطقه هستند.
کرمی با اشاره به اینکه اختیار مولدسازی با مجموعه استان است، ادامه داد: مولدسازی داراییها میتواند باعث افزایش درآمد یک دستگاه شود همچنین خدمات بهتری به مردم ارائه دهد. یکی از تاکیدات هیئت دولت این است که با استفاده از مولدسازی داراییها پروژههای نیمه تمام موجود استان را به اتمام برسانیم. مطالعات باید در کف میدان اجرایی شود و پژوهش بدون اجرا هیچ فایدهای به حال استان و مردم ندارد.
وی خاطرنشان کرد: رشتههایی که در دانشگاهها تدریس میشوند باید متناسب با نیازهای استان بومیسازی شوند تا فرد پس از فراغت از تحصیل بتواند صدها شغل ایجاد کند. در اسلام بازنشستگی وجود ندارد و انسان تا هنگامی که زنده است، باید کار کند چرا که این تلاش و کوشش عین عبادت است.
انتهای پیام/.